Skip to content

Over het echte verhaal van de bewoners en de verwachtingen en beloftes die gedaan worden door zorgorganisaties. Zorgorganisaties lijken te worstelen met wat er aan PR naar buiten gaat en hoe het er in het echt aan toe gaat.  Kijk maar eens op een folder/website van willekeurig welke zorginstelling, willekeurig welke doelgroep.  Daar staat steevast een client uit de doelgroep, lachend. Met naast de client een lachende zuster, fysio, vrijwilliger enz. Gaat het om een woonsituatie? Dan heeft de cliënt bijna altijd iets lekkers te eten of een kopje koffie erbij. Appeltaart doet het altijd goed.  Gaat het om behandeling? De revalidatie gaat zonder slag of stoot, met een big smile.  Er staat dan heel mooi (elke keer weer in andere woorden): de cliënt staat centraal. Het draait om U. En U kunt uw leven blijven leven zoals u gewend bent. 

Hard werken

Begrijp mij niet verkeerd. Geluk is ook heel belangrijk. Hoe fijner jij in je vel zit, hoe lekkerder je team gaat, hoe beter het werk gaat. Daar ben ik van overtuigd.  
En ik ben er ook van overtuigd dat het soms even niet zo leuk is, dat het soms hard werken is. Deze term “Chief Happiness Officer” maakt het in mijn ogen weer zo nodeloos ingewikkeld.

Bedankt, pa!

Ik moet bij de term aan mijn vader denken. Hij kon ons altijd op de kast krijgen door Engelse hits in het Nederlands vertalen, waardoor het toch anders klonk. Soms duidelijker, maar soms ook minder krachtig.  Chief Happiness Officer: Chef geluk officier. Bij mij verliest ‘ie gelijk aan kracht. (Bedankt, pa!). Waarom dat Engels? Klinkt het dan gewichtiger? Ik weet het oprecht niet. Maar ingewikkelder is het wel.  

Het nut van een chief

Ik ga ervan uit dat organisaties zo’n chief aanstellen als ze de indruk hebben dat het een onderwerp is waar zij iets mee moeten. Als iedereen gelukkig is (utopie!), dan doe je het dus goed en moet je dat vooral blijven doen. Een chief voegt dan niks toe.  
En als er dan iets mis is, moet je dan een chief aanstellen die het onderwerp op de agenda houdt of moet je dan iets aan de sfeer binnen de organisatie doen?

Wat dan wel?

Oke genoeg genuilt! Wat dan wel?  
1) Zorg voor een eigen verantwoordelijkheid klimaat: dat medewerkers zelf de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat zij zo optimaal aan de slag kunnen gaan met hun taak.  
2) Zorg dat binnen de organisatie er ruimte is. Ruimte om aan jezelf te werken.Ruimte om als team aan de slag te gaan, maar ook om net zo hard even stil te staan.  
3) Zorg voor “geen maaiveld”. Goede ideeën worden beloond. Het houdt de energie erin! 

29 april happy officer reminder

Niet 1, maar alle medewerkers van de organisatie!

En nu ik dit opschrijf komt er een gedachte bij mij op. Ik heb het mis. Je hebt wèl Chief Happiness Officers nodig. Maar dan niet 1, maar alle medewerkers van de organisatie! Want dan blijft het heus op de agenda staan, wees daar maar niet bang voor. En laten we het dan ook anders noemen. Gewoon voor de lol: Chef geluk. Zo simpel! 

Deze chef geluk gaat weer verder met haar werk. Met een grote glimlach op haar gezicht.